Dec 10, 2011

getah pemadam

Diharap dibacakan post ini sehingga pengakHirannya.terima kasih banyak-banyak.


Getah pemadam merupakan salah satu kelengkapan alat tulis. Ia merupakan getah lembut yang mampu menghilangkan tanda yang dihasilkan dengan pensil. Bagaimanapun terdapat getah pemadam dakwat yang mampu juga menghilangkan tanda yang dihasilkan oleh pen.Getah pemadam berasa kenyal seperti getah, dan ia seringkali bewarna putih, perang atau merah jambu walaupun dengan bahan moden pelbagai warna mampu dihasilkan. Terdapat pensil yang dilengkapi dengan getah pemadam dihujungnya. Getah pemadam mahal mungkin mempunyai bahan (vinyl) atau plastik sebagai tambahan kepada getah.
          Dalam bahasa Inggeris British istilahrubber digunakan sementara bahasa Inggeris Amerika istilah eraser digunakan, rubber merujuk kepada kondom di Amerika Syarikat.Pada tahun 1770, pakar sains Joseph Priestley menyatakan, "Saya telah melihat bahan yang amat sesuai untuk digunakan bagi menghilangkan tanda pensil lead hitam pada kertas." DIseluruh Europah, tulisan pensil dipadamkan dari kertas dengan menggunakan ketulan getah. Ketulan bahan ini masih digunakan untuk tujuan ini, dan dikenali sebagai 'rubbers' di England dan Australia, menyebabkan kelucuan bagi orang Amerika, yang menggunakan istilah 'rubber' sebagai kondom latex.
                  Juga pada tahun 1770Edward Naime, jurutera Inggeris, dikatakan sebagai pencipta pemadam getah pertama. Sebelum penggunaan getah, serbuk roti digunakan sebagai pemadam. Naime mendakwa bahawa dia tersalah ambil kepingan getah dan bukannya serbuk roti, dengan itu menjumpai ciri-ciri memadam getah, dan mula menjual pemadam getah.
             Bagaimanapun, getah dalam bentuk mentah sukar disimpan, kerana ia mudah rosak dan akan rosak. Pada tahun1839, pencipta Charles Goodyear menjumpai proses vulkanisation, kaedah yang merawat getah dan menjadikannya bahan yang tahan. Getah pemadam menjadi biasa dengan kemajuan getah vulkanised.
Pemadam baji
credit:wikipedia
Pada tahun 1858, Hyman Lipman dari PhiladelphiaPennsylvaniaUSA, menerima patent pertama bagi melekatkan pemadam pada hujung pensil. Patent itu dibatalkan kerana ia ditetapkan bahawa ia merupakan gabungan dua peranti dan bukannya produk baru sepenuhnya.

Sebenarnya,nak bagi tahu yang pemadam saya telah hilang.Baru sedar,getah pemadam adalah penting dalam kehidupan seorang pelajar. It's essential ok. Rasa annoying bila buat salah and pemadam tak ada.Just so you know,when you did something wrong,you need something make it correct.That's my getah pemadam.

3 comments:

Anonymous said...

Aku padam guna hujung jari je izzah. Macam steady tak?

amaa said...

ciskek betul hang ni
tapi mmg betul weh if takde pemadam dgn pembaris rase tak seghonok belajau

izzah said...

aron-pergh..lu jgn nak tipu.hari tu gua nmpk lu padam pki air liur je!jenis tk senonoh bertul!!haha

amaa-haha..sori,hari tu kita selalu pinjam pemadam awak. :)